torsdag den 12. februar 2015

Fars Messerschmidt

Det er ved at være lang tid siden jeg har fortalt en bilhistorie. Jeg har tidligere skrevet om:

Fars Chevy
Trille, min fars første bil
Den levende bil
Frederik, min mors bil
Mariehønen
Min sommerbil
Mød Albert

En af fars mere løjerlige køretøjer er nok hans Messerschmidt, som er en trehjulet lille grimrian fra 1955. Den har tidligere tilhørt Nordisk Film, hvor Øbberbøv kørte i den. Her er han i gang med restaureringen:
Messerschmidt

Og her er nøglerne til den med skilt hvor der står Øv & Bøv:
Messerschmidt
Da far fik den var der ingen papirer, så han fik tilladelse til at syne den uden papirer. Det er han kun den tredie der har fået.

Messerschmidten er en lille  sag, ca. 200 cm lang og har kun 13 hk. Man har brugt overskuds cockpittet fra M-fly (F262), som var verdens første jagerfly, fra anden verdenskrig.
Messerschmidt
Den er en lille charmetrold.

Far fandt den på dba.dk i Sorø, manden, som havde den havde købt den af Nordisk film, valgte at sælge den da han syntes den var for slem. Far har skilt den helt ad og malet den. Han har også været i Tyskland efter dele til den og fået en del ting sendt fra England. Han har altid ønsket sig en Messerschmidt Tiger, og tænker at han måske kan bytte sig til en engang med denne:
Messerschmidt
Tiger modellen er firehjulet og har en større motor.

Her er den glade ejer:
Messerschmidt

Og her er den åben:
Messerschmidt
Der kan sidde to personer, det vil sige man sidder på række, ikke ved siden af hinanden. Når min søsters tvillinger har fødselsdag er det altid et stort hit at få en køretur af morfar.

Udstødningen ligner en vandkande:
Messerschmidt
Al indmaden i den var helt væk, så far har lavet nyt.

Den har heller ikke noget bakgear, men to sæt platiner til en cylinder, så når man skal bakke, stopper man motoren, trykker nøglen ned, starter motoren igen - på den måde vender man omdrejningen på motoren og får bakgear. Så man har faktisk fire gear i bakgear.

Det fine front emblem:
Messerschmidt

Dirch Passer og Judy Gringer har også kørt i den i filmen Peters baby, så den er faktisk en lille berømthed, som altid har boet i Danmark. Nu har den trygt og godt hos min far, bedre otium kan en bil vist ikke ønske sig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...