torsdag den 30. august 2012

Sommerferie

Nu føles det allerede som om vores sommerferie ligger laaaangt tilbage, suk. Men det fik mig til at tænke på hvad ferie egentligt er? For mig er det tiden og friheden, iblandet lidt luksus - det skader bestemt ikke. :) Da jeg var barn var der ikke noget der hed ferie. Før jeg blev ti tog vi bare i sommerhus. Ikke at der er noget "bare" i det som sådan, for det var aldeles pragtfuldt (solen skinnede altid da jeg var barn!). Men det gjorde vi jo hver eneste weekend og samtlige ferier hele året rundt, og da min mor var hjemmegående, flyttede hun og os tre unger ned i sommerhuset hele sommeren og min mormor flyttede også fra Bornholm over til os. Det var virkeligt hyggeligt. Jeg har nok gået i 2.-3. klasse, da mine forældre begyndte at køre rundt i Danmark - og sidenhen videre udover grænsen - i deres gamle biler, selvfølgelig. Mine forældre havde ikke rigtig nogen penge, så min far klunsede et telt som var revnet fra øverst til nederst, det reparerede min mor. Vi havde fire utætte og antikke luftmadrasser, teltet var også et firepersoners, så far vågnede altid ude i det fri. Han var simpelthen blevet skubbet ud i nattens løb, for vi var jo fem. Men vi kom afsted, vi fik set en masse, vi var sammen og vi levede af pandekager og lignende der kunne smedes over en ældgammel primus. Her holder vi faktisk i en vejside og drikker primuskaffe:
Det er mig i rødt med ryggen til og bilen er Frederik, som jeg tidligere har skrevet om og som min mor stadig kører i.

Og her planlægger far og mor resten af dagens tur:

Som det ses fik min far senere en supersmart combicamp op under neglene. Der skulle selvfølgelig også laves en del ved den, men den sov mine forældre i og så sov vi tre unger i det gamle telt. Det var luksus.

I år skulle Søde Ægtemand (SÆ) og jeg egentligt ikke på nogen særlig ferie, da vi jo var i USA i februar og det var temmelig dyrt. Men jeg ved jo godt at når der er gået 10 minutter i mit sommerhus, så keder SÆ sig så meget at han går i gang med at bygge et skur - og der er sgu ikke plads til flere skure! ;)

Så jeg fandt et kanontilbud til Harzen, jep - Harzen! Gudfader, hvor vi lyder som et sat gammelt ægtepar nu, men det er vi altså ikke og der er supersmukt i Harzen. Vi kørte i min gamle bil hele vejen derned og hjem, og det gik fint, det vil sige på hjemturen kom der en ny underlig lyd for hver 100 km, men den overlevede. Vi boede i Wernigerode, som har nok verdens smukkeste rådhus:

Og i området kører der rigtige gamle dampdrevne futtoge:
De er bare slet ikke til at stå for.

Vi besøgte en gammel jernmalmmine:
Det var mægtig interessant og havde helt sikkert været endnu mere interessant, hvis mit tyske havde været bedre, æv. I Tyskland foregår alt kun på tysk, desværre.

Vi besøgte selvfølgelig heksedansepladsen, hvor nogen ikke kunne nære sig:

Der er bare en smuk udsigt, som beviser at man ikke behøver tage meget langt væk for at se noget anderledes:

Vi besøgte også en Miniaturepark, hvor der var utroligt flot lavede miniaturer af forskellige kendte bygninger i nabolaget. Her er det Wernigerodeslottet, hvor I kan se det ægte i baggrunden:

Og nogen fik shoppet - så meget at han måtte købe en rygsæk til at ha' det hele i. Ja, jeg siger ikke noget:

Jeg købte en fyldepen, tre neglelakker og et par småting, så jeg var yderst artig.

4 kommentarer:

  1. Jeg vil også til Harzen!

    Ærlig talt, det er synd, at nogle steder tæt på er så dejlige, at de bliver opdaget for tidligt og går af mode, fordi man endelig skal være anderledes og helst rejse så langt væk som muligt. Harzen ligger jo kedeligt tæt på ;-)

    SvarSlet
  2. -> Rasmine, det er nemlig rigtigt, man behøver slet ikke tage så langt væk, og vi er begge enige om at vi skal afsted igen. Det kan varmt anbefales. :)

    SvarSlet
  3. Hvor ser det flot ud. En af mine venner anbefalede mig www.harzen.dk for at få guides, tips og ideer og inspiration. Overvejer nemlig selv sådan en tur ;)

    SvarSlet
  4. Velkommen til min blog Anni. Harzen kan varmt anbefales, der er smukt, masser at se, det er ikke så langt væk og det er bestemt ikke dyrt. Afsted med jer. :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...