torsdag den 4. april 2013

Marilyn Monroe for begyndere

Jeg hylder jo mit idol, Marilyn Monroe (MM), ved at holde Marilyn Mandag, hvor jeg poster et ikke helt så almindeligt billede af hende hver mandag. Det har flere kommenteret og lydt som om de var glade for, derfor tænkte jeg at lave et indlæg om "MM for begyndere" så at sige. For der findes en halv million bøger om hende og hvilke skal man vælge? Jeg har mange, absolut ikke dem alle, men jeg kan hilse at sige at de bestemt ikke er lige gode alle sammen, mange af dem er faktisk spild af penge. Så her kommer mine bud på must haves, hvis man - som jeg - synes Marilyn er vidunderlig.

MM Den komplette biografi, ja den er oversat til dansk, synes jeg er rigtig god af læse, hvis man ønsker et indblik i hendes liv. Jeg har jo ingen anelse om det hele virkelig er sandt, men forfatteren har  forsket meget grundigt og interviewet mange og det lyder meget rigtigt:

Den anden bog jeg vil anbefale er Metamorphosis, den er engelsk, men der er ikke meget tekst i den, for det er bogstaveligt talt en billedebog. Og den er fantastisk! Billederne er i überkvalitet og så er de listet kronologisk, hvilket jeg synes er er genialt - køb den (jeg købte min på Amazon UK):

Min tredie anbefaling er Fragments, som faktisk er oversat til dansk (Fragmenter). Det er Marilyns egne skriblerier, noter, digte, lister osv. Den giver virkelig et indblik i hvad hun var for en og hvad hun tumlede med. Jeg læste den i småbidder, da jeg blev temmelig nedtrykt af den:

En af de mere sjældne, men absolut must have og dyre bøger til samlingen er The Personal Property of MM:
Det er en ordentlig moppedreng på størrelse med en haveflise, som lister alle hendes private ejendele som Christie's satte til salg i 1999. Den giver også et unikt indblik i hendes personlighed, når man bladrer sig igennem hendes forholdsvis få og aldeles uprangende ejendele. Men den er ikke nem at finde, så er I advaret.

Den sidste jeg synes man bør have i samlingen af MM bøger er selvfølgelig My Story, som er hendes egen historie fortalt til en journalist, hvor det var meningen at den skulle trykkes i kapitler i et blad. Det skete aldrig og nu har Milton Greenes arvinger udgivet den som bog, sammen med Miltons skønne billeder af hende:
Men tag hele historien med et gran salt. MM var kendt for at både lyve og overdrive om hendes aldeles forfærdelige barndom og andet, hun mente skulle være mere interessant.

Nå det var bøgerne, men hvad med film? Hvilke er værd at anbefale her? Jeg har flere MM film jeg holder af, men min absolutte yndling er faktisk Gentlemen Prefer Blondes. Jeg har set den mange gange og jeg bli'r aldrig træt af den. Jeg elsker både MM og Jane Russel (hun er virkelig vidunderlig i den rolle) og jeg elsker tøjet, kostumerne, dansenumrene og sangene - se den:

En anden MM klassiker er nok Some Like It Hot, hvor drengene, Tony Curtis og Jack Lemmon, er fuldstændigt fantastiske:
Hør godt efter, for der nogle formidable replikskifte og genial humor.

Og så vil jeg faktisk til slut anbefale at se My Week with Marilyn:

Hvor Michelle Williams gør et utroligt godt stykke arbejde i sin portræteren af MM.

Har I andre anbefalinger til mig, så tøv endelig ikke med at smide mig en kommentar.

4 kommentarer:

  1. Jeg ved ikke, om jeg skal være den der giver dig anbefalinger :-) Det lyder ikke sådan.

    Du har til gengæld fortalt mig om bøger, jeg ikke anede eksisterede - ikke pænt, for i min optik, er den enest slags bøger, man aldrig får for mange af Marilynbøger (udover kogebøger)!Jagten er sat ind.

    Sjovt synes jeg også det er, at vi har yndlingsfilmen tilfælles. Jeg bliver heller aldrig træt af Gentlemen Prefer Blondes!

    Tak for en fin Guide, jeg tror mange kan have glæde af den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det beklager jeg virkelig, Deborah. ;) Du må be' om flere lommepenge. Jeg håber du kender Amazon.co.uk, hvor du kan købe brugte bøger uden der kommer moms og told på. Der har jeg købt de fleste af mine og de er i superfin stand. Rigtig go' weekend.

      Slet
    2. Og PS: Du må meget gerne liste dine egne yndlingsbøger og hvorfor de er yndlings, for du har ret - man kan ALDRIG få for mange MM bøger. :)

      Slet
  2. Det er nogle meget flotte billeder, du viser af hende her - flere af dem har jeg aldrig set før - og tak for anbefalingerne, Sanne. Rigtig god weekend :-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...