torsdag den 3. oktober 2013

Alt for Damerne, oktober 1955

Så har jeg scannet fra Alt for Damerne, nr. 41 fra 1955. Husk at alle billeder kan klikkes op i større format.

Det er tid til efterårsnostalgi:
Den røde frakke gad jeg godt eje! :)

Vi lægger ud med Doktoren siger:
Der er den bekymrede som har taget højfjeldsol, og er kontaktlinser virkelig skadelige? Jeg var slet ikke klar over at kontaktlinser var almindelige for så lang tid siden, men det må de jo have været. Og så er der ros til "Elefanten" som er gået afmagringskur. Vore dages slankekur lyder nu bedre.

Leger lige børn virkelig bedst:
Det diskuteres i denne lille spalte. Jeg kan godt lide den sektenåriges besyv nederst.

Videre til moden, som vi ikke kan få for meget af - skal det være kort eller langt,  vidt eller trangt?

Der er heldigvis noget for enhver smag:

Man kan også sy det selv, som denne fuldstændigt fantastiske Mønster på Stof kjole:
Den er jeg helt sikker på at jeg også vil blive GLAD for! :)

Eller man kan ændre på det man allerede har i garderoben, det er der nemlig tips til her:
Opfindsomhed til små penge, det kan vi altid bruge.

Hvis man ikke er til de store syprojekter, kan også lave sig sådan en fiks lille sag, som holder orden på Alt det nødvendigste:

Nedenunder sybeskrivelsen er der tips til et Muntert badeværelse.

Videre til reklamerne, som jeg har scannet en del af denne gang. Der var nemlig mange fine og jeg elsker dem jo:
Er det et telefonnummer? Nej, et verdensnummer! Den underkjole er da også i overklassen!
Men hvad er nu det? Der er jo klippet i bladet. Ja, sådan er det med gamle blade. Selvom der blev passet utroligt meget på dem, så er der ind imellem klippet i dem. Men det er gjort pænt. Jeg gætter på at den tidligere ejer af bladet, har sendt ind efter ovenstående smukke Mønster på stof kjole - gid det var mig!

Reklame for ris, hvor der oveni købet følger en opskrift med:
Og så samler man selvfølgelig på sølvbestik fra Georg Jensen. Jeg har faktisk en ske og en gaffel i dette mønster, som jeg fik i dåbsgave.

Reklamerne den gang var tit en fin lille tegneserie, som her:
Hvilket jeg synes er super charmerende.

Eller de kunne være ren kunst, som her:
Jeg er især vild med lynlåsen.

Vasketøjet kunne ikke blive hvidt nok:
Og så vover hun at gå i hønsegården med det, men det er nok fordi hun har Rinso.

Sådan en lille stribe minireklamer er der tit i slutningen af bladet, de har nok ikke været så dyre at få trykt:

Det var den gang Rena budding kunne fås i syv forskellige udgaver:
Og Junghans Trivox var verdens høfligste vækkeur.

Lakkawella the er kraftig og fyldig, og aldrig bitter:
Og så er den fra Brugsen!

2 kommentarer:

  1. Kære Sanne - hold op et fedt indlæg! Tusind tak!

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak, Julia. Det er faktisk gået hen og blevet en tradition at jeg scanner fra et af mine gamle Alt for Damerne hver anden måned, så der kommer mere fremover. :)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...