torsdag den 29. marts 2012

Pinterest

HJÆLP - jeg er kommet på Pinterest og jeg har dælme svært ved at komme af igen! For magen til hyggeligt tidsspilde skal man da lede længe efter. Jeg ELSKER det. Jeg kan sidde og kigge på andres ”pins” og nåle dem op på mine egne virtuelle opslagstavler i timevis, hvis ikke jeg passer på. Jeg har overvejet at tilmelde mig det sidste års tid, men jeg prøver virkelig på at være selektiv med hvad jeg tilmelder mig, for i vore dage kan man jo snart tilmelde sig hvad som helst, og det er altså ikke alting der er lige fantastisk. Men det er Pinterest! Så har du lyst at følge mine ”opslagstavler”, så klik på logoet øverst til højre – og sig endelig til hvis du ønsker en invitation.

4 kommentarer:

  1. Jeg var der også, og ja det er sjovt. Lige bortset fra:

    http://mojokommunikation.dk/ophavsretten-gaelder-ogsa-pa-nettet/

    Af samme grund er vi flere, der er hoppe fra. Ikke mindst fordi vi så denne historie:

    http://klidmoster.dk/2012/02/overtrdelse-af-ophavsretsloven.html

    og iøvrigt ikke ønsker vores egne fotografier misbrugt.
    Faktisk er din brug af Marilyn fotos jo også ulovligt! Det er grunden til, at jeg ikke lavede en sådan dag til at starte med. Du kan risikere at få fingrene rigtig alvorligt i klemme! Men hvis man vælger at se højt og flot på alt det - jo så er det skønt nok!

    SvarSlet
  2. -> Deborah, Tak for din kommentar, som jeg virkelig har tænkt over hvordan jeg skulle svare på. Desværre virker ingen af de to links du har opgivet, og jeg har prøvet at google begge dele, men uden held. Lige nu er jeg ikke fri for at føle mig som en forbryder, og det mener jeg ikke jeg er. Jeg stjæler aldrig andres materiale. Hvis jeg bliver inspireret af andre, linker jeg altid tilbage til dem. Jeg tager selv alle mine egne billeder, og vandmærker dem ikke, så jeg håber at andre ikke stjæler dem eller i det mindste krediterer mig for dem.

    Mht. til Pinterest, så kom der for et par uger siden en mail med revidering af deres Terms, bl.a. at de naturligvis ikke ejer de billeder deres brugere uploader. Det mener Facebook derimod stadig at de gør, og derfor har jeg ikke uploadet nogen billeder der.

    Og ja, jeg overvejede længe om Marilyn Mandagen var en go' idé, sådan lovmæssigt, men da stort set alle mine billeder er 60 år gamle eller ældre og de fleste af dem er uprofessionelle snapshots, hvor fotografen er gået tabt undervejs, vurderede jeg at det var OK. Alle viser billeder af MM på internettet, fordi hun er så vidunderlig, men fordi alle gør det, bliver det naturligvis ikke lovligt. Så jo, man kan vel vælge at sige at jeg "ser højt og flot på det". Jeg kører også tit for stærkt i min gamle sportsvogn, og sådan gør vi nok alle noget, som ikke er helt stuerent, men det gør os ikke til dårligere mennesker af den grund.

    Endnu en gang tak for din kommentar, og rigtig go' weekend. :)

    SvarSlet
  3. Hej Sanne

    Det øverste link virker, hvis du putter det op i browseren. Det andet er fjernet, uvist af hvilken grund, da det var en god information/lektie til andre. Det gik på at Klidmoster (som i parantes bemærket er værd at besøge for den gode mad), havde brugt 2 tror jeg det var, fotos som ikke var hendes, men taget fra en hjemmeside. Fotografen (som altid har retten til sine fotos, medmindre andet er aftalt), afkrævede hende så betaling for brugen af disse. Hun handlede (for at gøre en lang historie kortere) i god tro, men uagtet blev hun opkrævet et beløb på flere tusind kroner. Hun endte med at få en afbetalingsordning, men jeg har ikke (det har hun heller ikke), hverken råd eller lyst til at ende der, i forhold til nogen som helst fotos. Det er selvfølgelig op til dig, om du vil løbe risikoen, og med hensyn til MM fotos, er jeg jo ikke ekspert, og jeg synes bestemt hun er skøn - det ved du. Og holder meget af dine MM-mandage. Du skal bare kende risikoen.

    Med hensyn til dine egne fotos og Pinterest kontra Facebook. Det har intet at gøre med, om FB eller Pinterest ejer dem. For det er stadig ikke lovligt, for det er ikke godkendt brug af ejeren af fotos. Folk bruger jo rask væk fotos fra Pinterest også på deres blogs og guderne må vide hvor, og hvad så?

    Nu har jeg desværre ingen gammel sportsvogn, men hvis jeg havde - formentlig ja :-) Også god weekend til dig.

    P.S.: Arbejder på et indlæg der kommer her senere. Tror lige det er noget for dig!

    SvarSlet
  4. -> Deborah, Nu virker Mojo-linket, det gjorde det ikke i går formiddags. Tak for lektien, den værdsætter jeg virkelig. Og jeg har faktisk overvejet MM mandagen, men indtil videre er jeg kommet til at jeg løber risikoen, selvom jeg blev en anelse bange, da du fortalte Klidmosters historie.

    Jeg holder øje med din blog, tak for tippet og rigtig go' weekend. :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...