Viser opslag med etiketten diverse. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten diverse. Vis alle opslag

torsdag den 12. marts 2015

OPDATERET: Farvel og tak

Jeg har besluttet mig til at lukke min blog. Jeg har nu blogget i lidt over seks år, og det startede egentligt som mit kreative outlet, da jeg elsker at skrive. Men nu er der vist gået lidt for meget rutine i det, og det føles mest som en pligt. Jeg har tænkt over det længe, og det er da ikke umuligt at jeg starter op igen en dag, i et helt andet format. Så  I kan jo enten beholde eller tilføje mig på Bloglovin, så får I en opdatering, når/hvis jeg starter op igen.

Hvis I savner mig kan I finde mig på:

Instagram – hvor jeg uploader billeder af min hverdag, negle, kjoler, min bil, og meget mere. Jeg har lavet nogle unikke tags, som I kan søge efter, hvis I vil se min(e):
gamle Opel GT: #sannesgt, kjoler: sanneskjoler, sko: #sannessko, negle: #sannesnegle, søn: #sannesson, musik: #sannesvinyl
Pinterest – hvor jeg pinner alt som inspirerer mig og også vil uploade billeder af mine egne negle
Etsy – hvor jeg stadig vil have min butik med gamle smykker og håndlavede ting
SaMaTi.dk – min gode gamle hjemmeside, som trænger til opdatering, og jeg har masser af idéer

Så farvel og tak til alle mine læsere, måske vi ses igen en dag.



PS: Man må godt læse tidligere indlæg, brug eventuelt mine emneliste til højre.

torsdag den 26. februar 2015

Gosling vs Renner

I kender sikkert alle Ryan Goslings Hey Girl memes, der har floreret længe på internettet. Her er et par eksempler:

Ryan Gosling

Ryan Gosling

Ryan Gosling

Goslings memes er søde og nuttede, hvorimod Jeremy Renners er sexede og sjofle:
Jeremy Renner

Jeremy Renner

Jeremy Renner

Jeremy Renner

Dette er naturligvis favoritten når nu det er Gosling versus Renner:
Jeremy Renner

Jeg ved godt hvem jeg vælger - jeg har bestemt ikke brug for flere neglelakker! ;)

Hvis du har en lige så uartig humor og synes Renner er for lækker, så kan du se mere af samme skuffe her: This is Jeremy Fucking Renner Talking. Men man skal ikke være bange for F-ordet.

De sidder sikkert begge og griner godt i skægget og tænker "slap nu af, chicks".

torsdag den 5. februar 2015

ALT for Damerne, nr. 5, 1954

Jeg har i flere år scannet fra ALT for Damerne fra 1955, men i år har jeg besluttet at scanne fra 1954. Uden nogen særlig grund, andet end for forandringens skyld, selvom jeg nu ikke tror den bliver så stor. Ja, jeg er en rebel! :) Vi lægger ud med nummer 5, det første blad som udkom i februar. Husk at alt kan klikkes op i større og læsbart format. Go' fornøjelse.

Fin forside, hvor der er snitmønster til den lækre sporty bluse:
ALT for Damerne, 1954, nr. 5

I kikkerten bringer som altid lidt af hvert:
ALT for Damerne, 1954, nr. 5
Denne gang er der hjerter på en anden måde, gode råd om stof og strik, en taske til tasken, så den ikke bliver ødelagt i dårligt vejr (slet ikke en dårlig idé) og hvordan man kan se forskel på ildfast glas.

Rejs med husmoderforeningerne til Rom og Rivieraen:
ALT for Damerne, 1954, nr. 5
Det må ha' været enhver husmoders ønskedrøm.

Forårsglimt fra Berlin:
ALT for Damerne, 1954, nr. 5
Den geometriske kjole til højre er helt fantastisk.

Og til højre er der vejledning i at sy sig en fin sengetrøje helt uden snitmønster:
ALT for Damerne, 1954, nr. 5
Den er så fin, så den sagtens kan bruges om dagen, alt efter hvilket stof man vælger at sy den i.

Ugens snitmønstre er til hvis man er flittig og fiks:
ALT for Damerne, 1954, nr. 5

Dette er en illustration til en roman som hedder Hjertets uro:
ALT for Damerne, 1954, nr. 5
Fantastisk kjole, intet under at hovedpersonen er nervøs over hvor smuk kvinden er.

Fine, hjemmelavede bast-lamper er flatterende i stuen:
ALT for Damerne, 1954, nr. 5

Så er du på udkig efter en gammeldags lampe, er det muligt at lave den selv:
ALT for Damerne, 1954, nr. 5
Se bare hvor hyggeligt det ser ud på tegningen.

Der er serveret:
ALT for Damerne, 1954, nr. 5
Jeg elsker at se hvor fint mad blev serveret den gang. Det er egentligt så lidt der skal til.

Videre til reklamerne. Vi lægger ud med en reklame for Sanderson cretonner:
ALT for Damerne, 1954, nr. 5
Herlige mønstre i farver, der siger "NEJ" til at falme.

Elegante dragter i Hartz jersey alle årets 365 dage:
ALT for Damerne, 1954, nr. 5
Og Cutex Spillpruf som vi har set før, men ikke i denne udgave. Den indeholder enamelon, hvad det så ellers er for noget.

Her havde jeg en uren teint - det er selvfølgelig fortid med Tokalon creme:
ALT for Damerne, 1954, nr. 5
På børneoptagelseshjemmet syr og reparerer man selv det meste af børnenes tøj, selvfølgelig på en Elna sysmaskine.

En ouverture til fremtidig glæde:
ALT for Damerne, 1954, nr. 5
Fra den gang det var fint at sige at man kom fra et hjem med klaver.

torsdag den 29. januar 2015

Håndlavede ting på Etsy

Jeg har længe gået og leget med tanken om at åbne en ”håndlavet” sektion i min Etsy butik, men ikke rigtig vidst hvad jeg skulle tilbyde og om det ville være sjovt at lave det, når det var på bestilling. Men nu har jeg gjort det, og foreløbig tilbyder jeg bogmærker, hæklede småting og perlesmykker, som kan laves helt efter mine kunders ønsker.

Jeg har taget billeder af alle mine perler, så mine kunder kan bestemme hvilke farver jeg skal lave deres ordre i:
  


Jeg laver det her fine Russiske blomsterarmbånd:

Og jeg tilbyder også at lave et sæt med en halskæde:

Jeg laver denne her fine snoede halskæde:

Og jeg laver denne næsten royale halskæde med krystalperler:

Og her kan man p.t. vælge mellem følgende krystalperler:

Jeg hækler også, og har selv digtet dette fine snefnug, som kan bruges som glasbakke eller under et thekrus:

Jeg laver dem i kridhvid og hvid med sølvglimmer i, men det er der ikke meget tilbage af, så køb dem mens du kan. Jeg sælger dem i sæt af fire styk, enten fire hvide eller to hvide og to med sølvglimmer.

Og jeg sælger mine fine hæklede agern:

Enten stykvis eller i sæt af tre forskellige. De fås i beige, grøn og guld.

Jeg elsker selv agern og synes de er perfekte som efterårspynt eller julepynt, men der er ingen der siger at man ikke må bruge dem hele året. De vil også være fine at sætte på en pakke som pynt.

Og jeg laver bogmærker, hvor mine kunder selv kan bestemme hvad der skal stå:

Her kan man vælge baggrundsfarve og selv bestemme hvad der skal skrives med min over hundrede år gamle skrivemaskine:

Jeg håber at I vil tage et kig i min nye butik, og har I ønsker så send mig en mail, måske kan jeg fremstille det.

torsdag den 22. januar 2015

Udrensning, del 2: Makeup

Dette er del to af mit oprydningsprojekt, se første del omkring tøj i sidste uge.

Jeg er glad for røde læbestifter, eller skal vi bare sige læbestifter og glosser generelt, og samlingen er nu meget stor. Den blev heller ikke mindre af at jeg fik denne fuldstændigt fantastiske beauty box af julemanden:
Estee Lauder

Så nu skal der afprøves og ryddes op, for det kan næsten ikke være i mine toiletbordsskuffer mere. Men der er også en anden ting som gør sig gældende - jeg er jo ved at være halvgammel og så er det en god idé at ændre sin makeup. Jeg var til en rund fødselsdag for et par måneder siden, og mødte der en kvinde jeg har kendt igennem mange år. Hun er sidst i fyrrerne og var et godt eksempel på hvor grumt det ser ud, når man bliver ved med at bruge den samme makeup, som man altid har brugt siden man var helt ung. Den skal nedtones med alderen, og generelt klæder blødere farver en bedre. Metalliske øjenskygger fremhæver for eksempel rynker, og hvem ønsker det? Jeg er rigtig glad for rød læbestift og bruger det meget tit, især om vinteren, men jeg har også mange andre fine farver, som kunne komme i brug for forandringens skyld.

Her er et eksempel på en lilla læbestift, som er skiftet ud med en støvet blommefarvet (nummer to fra venstre), som klæder lilla tøj perfekt uden af være firserlilla. Og ved siden af en rød læbestift jeg elskede i slut firserne og halvfemserne (nummer tre fra venstre), hvor den sidste er min yndlings nu, meget blødere i sit udtryk:

Begge kan nok ikke fås længere. Og jeg vil da lige tilføje at det kan hænde at jeg bruger Pupas knaldrøde ind imellem, men så er resten af makeuppen også meget nedtonet.

Hvis du ikke er klar til at skille dig af med dine yndlingslæbestifter, så kan du bruge en i samme farvefamilie i en lysere og mere støvet farve til at lægge ovenpå. Men jeg tror jeg vælger at skille mig af med de fleste af dem der alligevel aldrig er i omløb. Kender du en teenager eller lille pige, vil begge elske at lege med dine aflagte farver. Men spørg lige deres mor først, så hverken du eller pigen får ballade.

Om vinteren elsker jeg sort/grå øjenskygge, det vil sige jeg blander den sorte op med en lys øjenskygge, dette er nemmest med en øjenskyggepensel, men kan også gøres med en skumdut. Køb dig en mat lys beige øjenskygge, mono øjenskygger fås i de fleste billige mærker, og brug den til blandingsskygge. På den måde har du stadig dine yndlingsskygger, men i en blidere mere aldersvenlig udgave. Min sorte øjenskygge bruger jeg kun som en smal aflang trekant, ala eyeliner, i yderste øjenkrog. Om sommeren bruger en meget lys øjenskygge, som matcher mit tøj, og tynd sort eyeliner-streg i vinge i bedste halvtredserstil. Jeg har heldigvis ikke særligt mange rynker, endnu, så det fortsætter jeg med.

Rouge/kindrødt skal også være i en mere blød naturlig farve. Jeg var ung og smart i start-firserne, så jeg har haft pangfarvede fartstriber på kinderne og brugt adskillige neonpink læbestifter op. Den gang havde jeg også mascara i alle farver, og jeg mener alle, også neon grøn og pink. Nu har jeg kun sort, som jeg ikke kommer på i et særligt kraftig lag.

Håber I kan bruge nogle af mine gode råd, og får lyst til både at rydde op i jeres egen makeup og at ændre/nedtone den, hvis I, som jeg, ikke er purunge længere.

Det er altid sundt at se på sin stil med nye øjne.

torsdag den 15. januar 2015

Udrensning, del 1: Garderoben

Jeg har gang i et projekt her i det nye år. Jeg skal gennemgå alt mit tøj, min makeup og min neglelakssamling for at finde ud hvad der duer og hvad der ikke gør. Jeg rydder faktisk op i det hele jævnligt, men nu har jeg fundet på at jeg skal prøve det tøj der sjældent bliver brugt (og ditto for makeup og lak), for at finde ud hvorfor det ikke bliver brugt så tit. Måske er det snittet, farven, længden, udskæringen? På den måde finder jeg enten nye yndlinger eller får ryddet op og sendt til nærmeste genbrugsbutik. Lidt luft i skabet vil aldrig skade.

Det startede faktisk nytårsaftensdag, hvor jeg skulle finde ud af hvad skulle have på om aftenen. Jeg gik i kælderen, hvor mit selskabstøj hænger (der er jo ingen grund til at bladre i pailletkjoler til hverdag), og tog en stabel med op. Her sorterede jeg hurtigt en kjole fra, som var for kort. Da jeg var færdig og skulle hænge det hele på plads i skabet i kælderen igen, begyndte jeg at bladre og sorterede hurtigt 6-7 ting fra. Det greb om sig, og jeg endte i skabet ved siden af og pludselig havde jeg fyldt en kæmpe Ikea-pappose:
Sannes blog

Det føltes faktisk rigtig godt. Jeg fandt også denne lysegule halvtredseragtige sommerkjole, som jeg havde savnet, men var sikker på at jeg for længst havde sendt til genbrug:

Så i nærmeste fremtid vil jeg finde tøj frem om aftenen, og ikke bare gribe efter det sikre. På den måde vil jeg også finde på nye ”sæt”, som kan friske lidt op på hverdagen.

For sportens skyld vil jeg notere hvad jeg sorterer fra, for til næste nytår kan jeg overhovedet ikke huske det. Så det bliver sjovt at se hvor lang listen bliver.

I næste uge vil jeg skrive om makeup, så klik tilbage igen på næste torsdag.

torsdag den 4. december 2014

Årets køb 2014

Jeg plejer for sjov at kåre årets køb.

Tidligere har jeg kåret:
I 2009 var det en gammel dypkoger
I 2010 var det et gammelt Pyrex målebæger, som vi stadig bruger hver dag
I 2011 var det en skøn notesbog fra Etsy
I 2012 glemte jeg det, ups.
Og sidste år var det min iPad, som jeg læser blogs på dagligt

Jeg har aldrig defineret nomineringen præcist, men generelt skal det være noget som jeg er specielt glad for og som har gjort en forskel. Så hvilket køb opfylder kriterierne i år? Tjah, det har været et ualmindeligt dyrt køb, men også fuldstændigt fantastisk. Pr. 1. marts gik jeg nemlig på deltid, og fik dermed en ugentligt fridag, nemlig onsdagen, som er udnævnt til min krea-dag. Her får jeg slappet af, været kreativ og får fred i min stressede hjerne. Så selvom det kostede mig ca. 20% af min løn (heldigvis flyttede søn lige inden, og teenagere er ikke billige i drift), så er det det hele værd, og jeg håber aldrig det slutter. I foråret fik også mit krea-værelse (søns gamle værelse), så jeg har alt mit krea-grej samlet og kan arbejde på mine projekter, mens jeg lytter til gamle plader.

Hvad jeg laver? Lidt af hvert, blandt andet denne kopi af en Kate Spade taske, som jeg endda lavede en vejledning til:

Og jeg har leget rigtig meget med mine gamle grønlænderperler, som min elskede bedste gav mig da jeg var barn. Jeg er virkelig glad for at jeg gemte dem. Her en gave til en sød kollega:
Halskæde og armbånd efter russisk mønster fundet på Pinterest. Der er mange gratis mønstre.

Jeg tegner og maler:

Og har lavet masser af julekort og til-og-fra-kort:
Pyntet med glimmer, rhinstene og perler.

Og jeg er begyndt at sy igen:
På min gamle symaskine, som min far klunsede i en container for 30 år siden og reparerede. Den er bare supergo'.

Her har jeg syet mig en bluse efter et mønster fra halvtredserne. PDF-mønstre er geniale, for det er instant-download, så man kan købe sig et mønster og sy med det samme, og stoffet kostede en tyver:
Ja, det er mig! Endelig et billede af mig på min blog. Jeg hader billeder af mig selv, så normalt er det på Instagram det foregår, for der er billederne så små at man ikke kan se hvor gammel og ufotogen jeg er. ;)

Og her en nederdel syet af stof jeg købte for ca. 25 år siden:
Den blev ret go', og jeg kunne godt tænke mig at sy den i noget andet stof.

Mit seneste projekt:

En hanefjedsmønstret nederdel med store læg fra Stof 2000:
Den blev rigtig fin og behøver ikke skørt under, da stoffet er så kraftigt. Den blev lidt stor i taljen, men det kan jeg jo lave om en anden onsdag. :)

torsdag den 25. september 2014

Kate Spade kopi

Da jeg var i Paris så jeg denne fuldstændigt fantastiske taske fra Kate Spade:
Kate Spade Marcelle clutch tutorial
En racerbils-clutch, men ak, alt alt for dyr.

Så jeg tænkte om jeg kunne lave mig en selv. Jeg havde en metalæske med hængslet låg, som Søde Ægtemand borede en masse små huller i langs kanten:
Kate Spade Marcelle clutch tutorial
Han bemærkede tørt at det er de mærkeligste ting han bli'r sat til.

Jeg lavede først en papirsskabelon som passede, før jeg klippede i stoffet:
Kate Spade Marcelle clutch tutorial

Det ternede stof er en ældgammel firserkjole, jeg dælme ikke har tænkt mig at tage på igen:
Kate Spade Marcelle clutch tutorial
Sørg for at mønstret passer godt med ternerne, før du klipper.

Jeg valgte at sy stoffet på æsken, derfor alle de mange huller:
Kate Spade Marcelle clutch tutorial
Og jeg har selvfølgelig syet med henholdsvis sort og hvid tråd. Man kunne også lime stoffet på, men jeg var bange for at det ikke ville være hverken pænt eller holdbart i længden.

Tasken skal også fores indeni, jeg valgte grønt som matcher min lille bil:
Kate Spade Marcelle clutch tutorial
Jeg har igen lavet en skabelon til låg og bund. Siderne er bare en lige strimmel.

Det har jeg monteret med dobbeltklæbende tape (puder), som jeg har klippet i små stykker og fordelt:
Kate Spade Marcelle clutch tutorial

På samme vis i låget:
Kate Spade Marcelle clutch tutorial

Og her er så det færdige resultat:
Kate Spade Marcelle clutch tutorial
Som jeg selv synes er blevet fint og brugbart.

Og her er tasken indeni:
Kate Spade Marcelle clutch tutorial

Min taske rummer mobil, læbestift, kam og en minipung. Jeg sluttede med at spraye den grundigt uden på med silikonespray, så den ikke så let bliver snavset.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...