Viser opslag med etiketten ferie. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten ferie. Vis alle opslag

torsdag den 21. august 2014

Kunsten at pakke

Jeg er egentligt ikke typen der rejser let. Hvis det stod til mig, slæbte jeg helst ALT mit tøj, sko, makeup og smykker med. Men med alderen er jeg blevet bedre til at begrænse mig. Jeg er mange gange kommet hjem og har lagt det meste rent på plads igen, og er så begyndt at bemærke hvad det er jeg rent faktisk bruger på ferien. Det afhænger selvfølgelig af årstiden og hvor man skal hen. I sommerferien skulle vi en uge til Østrig, og der er vejret meget ala Danmark, det vil sige man kan risikere både sol og varme, men også regn og kølige dage.

Et startertip er at skrive lister. Det elsker jeg, det er en del af at glæde mig til selve ferien, at notere hvad vil jeg have med og hvad har jeg brug for. Når man har lavet en go' liste, kan man genbruge den, for der er noget man altid skal ha' med. Her har jeg linet det hele op og min ældgamle kuffert er bestemt ikke særligt stor og har heller ikke hjul, hvilket også hjælper mig med at begrænse mig:
Packing a vintage suitcase

Hvad har jeg pakket denne gang? Her ligger til højre to par capri bukser, et par lange bukser og en nederdel. Til venstre ligger fem bluser (tykke og tynde) som passer til alle bukserne og nederdelen, og et sjal med gamle landkort, som ikke passer til noget af det:
Packing a vintage suitcase

Derudover pakkede jeg tre kjoler, som er fine med både flade og høje sko og en trøje eller sjalet over. De ligger let sammefoldede øverst i kufferten, så de ikke bli'r krøllede, men det er nu kun den lyserøde som laver en smule folder:
Packing a vintage suitcase
Tricket er at folde tøjet så lidt som muligt. Man kan også rulle det, men det har jeg aldrig været tilhænger af.

Undertøjet er lyserødt, for det er usynligt under alt tøjet. Ajjjj, hun viser os sit undertøj! Nej, jeg gør ikke, det er bare et par bunker lyserødt stof. Min elskede Miracle badedragt med blågrønne blade fra USA ligger til højre. Det er ikke sikkert jeg får brug for den, men jeg har den altid med, for jeg hader at skulle købe en:
Packing a vintage suitcase

Sko, åh sko. Jeg ville helst ha' mindst 20 par med, men her har jeg begrænset mig til fem par, hvor jeg har det ene par på:
Packing a vintage suitcase
De røde ballerinaer passer til bukserne, sølv klip-klapperne er både pæne og praktiske og fylder ikke noget. De sunde, men rimeligt pæne, Rieker sandaler i midten er mine yndlings, for der fantastiske at trave i hele dagen. Og så mine fantastiske gennemsigtige Miss L Fire retro sko, som passer til alt. Til sidst mine elskede Steve Madden rhinstenssandaler, som også er behagelige og passer til alt fra bukserne til de stramme kjoler.

Her er hele molevitten i kufferten:
Packing a vintage suitcase
Til venstre en stabel sammenlagte bluser, til højre en stabel sammenlagt bukser, en tynd hvid trøje (som passer til det hele, kan I se mønsteret?) og sjalet. Oppe ved låget ligger skoene i skoposer, mine er billige fra Søstrene Grene, men de fås også andre steder. Eller man kan nemt sy dem selv eller bruge plastikposer. I midten ligger undertøjet og ovenpå kommer lidt diverse.

Diverse er smykker og elektronik. Her er de smykker jeg medbragte:
Packing a vintage suitcase
Jeg er jo smykkenørd, så meget at jeg har min egen butik, da jeg ind imellem er nødt til at rydde lidt op. Her har jeg pakket min yndlingsring, skifteringen fra Runa, for der har jeg farver til alt i een ring. Og min fine lille æske med magnetiske skifte øreklips fra halvtredserne. Den mørkeblå taske er ved at være gammel, men genial at pakke feriesmykker i.

Se her, sådan ser den ud indeni:
Packing a vintage suitcase
Når man pakker smykker til ferie kan man gå den klassiske vej, f.eks. hvide perler, som altid er godt og passer til alt. Eller man kan pakke efter årstiden i stedet for matche sit tøj. Det har jeg gjort, så jeg har pakket isdessert armbånd, muslingeskalssmykker, mariehøns og strandtema smykker. En smykketaske ala min kan fås på Etsy.

Diverse er også lidt elektronik og ekstra solcreme:
Packing a vintage suitcase
Ja ja, jeg ved godt at jeg kunne hælde musikken på min nye smartphone, men jeg elsker min lille, gamle ZenStone med matchende højtaler.

Og her er så hvad jeg bringer med mig på ferien:
Packing a vintage suitcase

Ikke mere end jeg selv kan bære det. Kufferten i hånden og beautyboksen og min fine nye grønne ferietaske over skulderen.

Beautyboksen er altid færdigpakket, den står simpelthen klar til brug. Jeg har samlet alt i miniformat, og jeg mener virkelig ALT. Men den tror jeg at jeg vil lave et separat indlæg om en dag.

Derudover har jeg altid en bog og nyt ugeblad med.

Et sidste tip er at medbringe tomme plastikposer til snavsetøjet.

Jeg håber I får glæde af mine vejledning, og har I et ferietip, så del det endelig i en kommentar.

torsdag den 8. maj 2014

Paris, del 3: Fraklip

Eller Godt og Blandet, kunne man også kalde det. Her er sjove billeder i flæng, for jeg ser altid detaljer, som de fleste andre måske ikke ville tage billeder af.

Her viser musen en vertikal have i metroen:
En go' idé hvis man har altan.

Og et falsk brudepar på trappen op til Sacre Coeur:
De så så søde og forelskede ud, men da de skulle gå og hun løftede op i kjolen, havde hun cowboybukser og flade, sorte ballerinaer på. Ak ja, verden vil bedrages.

Et af de gamle undergrundsskilte, som desværre ikke fungerede mere:

Vores skygger foran Eiffeltårnet:
Det er mig yderst til højre.

Vi nød en kop kaffe på en cafe med udsigt til Eiffeltårnet:

En UFO!!!
Den stod på det store dyre loppemarked og indeholdt meget futuriske møbler.

Og vi så trehjulede scootere:
Det har jeg aldrig set før, men de var alle vegne, så de må være gode.

En typisk fransk bladkiosk:

I Paris sætter kærestepar hængelåse på broerne og smider nøglen i vandet, som tegn på evig kærlighed:

Og der var MANGE hængelåse:

Husbåd med amfibiebil:

Parmaskinke til folket:

Og vi var til en lyngudstjeneste, som vi selvfølgelig ikke forstod et ord af:

Fantastisk skyggeskrift i La Fayette:
Det kunne jeg godt tænke mig selv at lave, men der skal nok bøjes meget før man rammer teksten.

Beslutninger, beslutninger:

Søde Ægtemand og bedstevennen, som ikke kunne nære sig:

Og tænk sig, vi var i ostens land, men fik ikke ost til vores morgenmad, så vi endte med at købe os et lille udvalg. Her hænger det i skyggen udenfor vores vindue:

Minion påskeæg:

Har de mon også Lej et lig i Frankrig:

La Griserie - haha!

I Frankrig lukker de vand ud på det højeste punkt, som så løber nedad og renser rendestenene:

En superflot thekandekage.

Og en mystisk mand, som går gennem muren:
På vejen op til Sacre Coeur.

Så får I ikke mere Paris for den 25 øre. :)

torsdag den 1. maj 2014

Paris, del 2: Shopping

Nå, i sidste uge viste jeg billeder fra selve turen, men hvad købte jeg med hjem, spørger I? Jeg køber normalt aldrig souvenirs, men i Paris gik jeg all-in på souvenirs.

Jeg købte selvfølgelig smykker:
To par Eiffeltårnsøreringe, et charmsarmbånd, en sølvcharm til mit rejsearmbånd og en nøglering Søde Ægtemand (SÆ) forærede mig, da vi stod under Eiffeltårnet.

Hjemmefra havde jeg planlagt at jeg ville finde en smuk rystekugle og et gammeldags souvenirtørklæde. Gode gammeldags souvenirs, som jeg godt kan lide dem. Her er rystekuglen, som oven i købet kan spille La Vie En Rose:
Den står og pynter på mit værelse.

Og jeg endte med at købe to tørklæder:
Først det sort/hvide, som blev brugt dernede, da det var hundekoldt de første to dage. Senere fandt jeg det perfekte souvenirtørklæde i ægte halvtredserstil. De kostede kun sølle 1,5 Euro stykket.

Jeg faldt også for et sjal til 6 Euro:

Meget fint i kvaliten og de fineste vævede billeder:
Det har jeg allerede puttet mig i et par gange. Jeg elsker bare sjaler, og har en stor samling.

Og jeg var da nødt til at købe en lille æske Macarons med hjem:

Lidt blandede souvenirs: et klip af migselv, som jeg ikke engang opdagede blev klippet, da jeg var så opslugt af at se musen få klippet sit portræt. En lille praktisk pung, god at ha' i lommen, og en sjov, gammel, nøgen dame som kan danse hula, når man drejer på kuglen under hendes fødder.

SÆ fandt disse skønne dækkeservietter, som også har andre billeder på bagsiden, så vi har otte forskellige motiver at hygge os med:

Vi var inde i en vidunderlig luksus-slikbutik, hvor jeg købte en lille dyr æske fransk nougat:
Jamen, vi var jo i Frankrig! ;)

Og jeg kiggede kunstnerne over skulderen alle vegne, og endte med at købe disse to små billeder:

I Shakespeare & Company købte jeg denne skønne mulepose, som mit strikketøj nok ender i, og to små herlige bøger:
Et genoptryk af Make Do and Mend fra 1943 og kærlighedsdigte. Men bøgerne var som alt andet også hundedyrt, så jeg begrænsede mig.

Et sjovt sort/hvidt ur i tidlig tresserstil:

En flot sort/hvid taske, som jeg fik for kun 15 Euro på et marked:
Den passer perfekt til de sort/hvide sko jeg købte i Tyskland.

Og i La Fayette købte jeg mig en dyr avispapirsparaply:
Sådan een havde jeg for ca 30 år siden, og har savnet den lige siden.

Jeg var også inde i en kunstnerbutik lige i nærheden af hvor vi boede, hvor jeg snusede rundt længe alene. Det var herligt, og jeg blev ekspederet af de sødeste gamle damer, som ikke talte andet en Fransk, men vi fik alligevel "snakket" lidt sammen. Jeg snoldede mig en lækker tegneblok og en akvarelpalet med 18 farver, som jeg glæder mig meget til at prøve:
Og ingen af delene var underligt nok dyre.

Og jeg købte kedelige, grimme sko:
For jeg havde simpelthen så ondt i mine fødder, så jeg købte mig det lyse par for sølle 10 Euro for at få noget andet på. Da jeg fandt ud af hvor utroligt gode de var at gå i, købte jeg mig to par mere. Så nu er jeg klar til at gå langt på mine kommende ferier.

Måske ikke den meste spændende shopping, men så i hvert fald anderledes.

I næste uge slutter Paristuren med Fraklip, glæd jer. :)

torsdag den 24. april 2014

Paris, del 1: Selve turen

Er I klar til at tage en tur til Paris med mig? Det håber jeg, for jeg har tænkt mig at lave Paris-tema de næste tre torsdage. Vi starter med selve turen. Vi besøgte Paris i påsken, og vi legede speedturister guidet af vores bedste ven og fik vitterligt tjekket alt af som man bare skal se i Paris.

Vi boede i verdens mindste værelse:
Paris
Jeg hænger bogstaveligt talt ud af vinduet for at tage dette billede, men der var pænt og rent og alt virkede.

Udsigten fra vores vindue kunne vi ikke klage over:
Paris

Så tæt boede vi på Notre Dame:
Paris, Notre Dame

Le Train Bleu, den berømte og meget smukke restaurant:
Paris, Le Train Bleu

Et hurtigt kig indenfor, fantastiske lofter:
Paris, Le Train Bleu

Sacre Coeur i solskin:
Paris, Sacre Coeur

Søde Ægtemand (SÆ) og jeg foran en af de flotte gamle metronedgange:
Paris, Vintage Metro

Moulin Rouge:
Paris, Moulin Rouge

Og her er det billede af Eiffeltårnet fra min Dreambox, som jeg drømte om at tage selv:
Paris, Eiffel Tower
Jeg har taget ufatteligt mange billeder af Eiffeltårnet og er stadig i sorteringsprocessen.

Og dette er taget håndholdt om natten:
Paris, Eiffel Tower
Jeg er bare totalt forelsket i Eiffeltårnet.

Triumfbuen:
Paris, Arc de Triomphe

Vi var lige inde og kigge i Swarovskibutikken på Champs Elysee:
Paris, Swarovski
Her sidder jeg på den smukke krystaltrappe.

Notre Dame:
Paris, Notre Dame
Vi kom ikke op i tårnet, da der bogstaveligt talt var en kø på en halv kilometer.

Og Saint Sulpice:
Paris, Saint Sulpice

Hvor Da Vinci Mysteriet blev optaget:
Paris, Saint Sulpice

Roselinien, som selvfølgelig er ren fiktion:
Paris, Saint Sulpice

Og vi var oppe i Mont Parnasse, så vi kunne nyde udsigten over hele byen:
Paris, Eiffel View
Her står vi alle fire med Eiffeltårnet i baggrunden: bedste vennen, hans søde kæreste, musen, mig selv og SÆ.

Vi var også inde og nyde La Fayette, som er et sindssygt smukt, men også meget dyrt stormagasin:
Paris, La Fayette

Jeg var ret vild med denne skøre flaskepostsko:
Paris, La Fayette

Jeg var i neglelakhimlen:
Paris, Sephora
Vi besøgte en kæmpemæssig Sephora på Champs Elysee, og jeg ved godt I ikke tror mig, men jeg købte faktisk ikke noget.

Jeg var i boghimlen:
Paris, Shakespeare & Company
Shakespeare & Company, hvor jeg kunne have blevet boende i flere uger. Her købte jeg et par små søde bøger og en skøn mulepose.

Jeg var i madhimlen:
Moules
Hele gryden er min, helt alene.

Og jeg var i cremebrüleehimlen:
Paris, Creme Brülee
Ooh, skønne dessertkvalme. ;)

I næste uge vil jeg vise jer hvad jeg købte med hjem, for denne gang fik jeg rent faktisk shoppet lidt, selvom alting var hundedyrt.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...